Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.10.2009 13:41 - Просвета и образоване му е майката!
Автор: mariamarinova Категория: Други   
Прочетен: 2019 Коментари: 6 Гласове:
2


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 Хич и да не ме прощавате ! Ако днес чадото Ви е ученик купете си мента, глог, валериан като начало. Оставете викодина за след месец – два. Тогава нуждата Ви ще е крещяща. Потресът Ви ще е веднъж от съдържанието на учебници, дваж хаоса, който на практика всяват правилник, вътрешно – училищни разпоредби, трижди от конфронтацията по оста ученик – родител – учител . Чудите се къде изчезват по тази ос – преки училищни ръководства – инспекторат по образованието – МОН !? Чудете се! На тях им дреме на …маргаритката за ученици, родители и учители. За тези инстанции просветата и образованието са значими, точно толкова, колкото за Вас /Нас е от значение колко крастава е краставата жаба!

Има нещо тотално сбъркано в образователната система в България. И няма абсолютно нищо случайно в тази грешка.

С началото на учебната 2009/2010 г. избрах нова стратегия. Да съм позитивно настроена към образователната система като цяло, към материала в учебниците, към новия правилник.  Сметнах за редно, да не се вглеждам в „дребните” дефекти, да не им отдавам голямо значение. Пък и нова власт, нови управленци, може и да не съм гласувала за тях, но те са избранниците на мнозинството и заслужават „кредит на доверие”, така щото да разгърнат потенциала.  Само дето позитивизмът ми се изпари.  Двайсет години минаха и заминаха в разгръщане на потенциал. И ако себе си съм прежалила, то някак не ме кефи и детето ми да расте и живее живота си във вечно разгръщащ се потенциал. Но, както казах на инстанциите им дреме на маргаритката, дали нас ни кефи, на къде въобще ни ходи китката. Но, това е малко встрани.

Новият правилник звучи строго. В новият правилник има и права, и задължения, както за учениците, така и за учителите и родителите.  В новият правилник има и наказания. И така трябва. Новият правилник е един вид договор и като всеки договор са маркирани правата, задълженията и санкциите, които ще се налагат спрямо съгрешилата и нарушилата договорките страна. Като съдържание няма да крия напълно подкрепям новия правилник.  За съжаление съдбата на този правилник ще е като комунизма. На теория звучи перфектно, но на практика ще се провали. Ще се провали, защото пак и отново не е ясно кой точно, как точно ще упражнява контрол за спазването на този правилник. Има достатъчно условности, благодарение на които да бъдат оспорвани най – вече наказанията. За да бъде наложено едно наказание се ангажират ученик /провинилият се /, учител / този, в чиито час е провинението или пряко засегнат от провинението /, класен ръководител,  педагогически съветник, при тежки провинения целият педагогически и учителски съвет, докладчик /учител преподаващ на ученика, заемащ ролята на прокурор /, представител на „Социално подпомагане”/ заемащ ролята  обществен защитник /, директорът, родителят . Е, процедурата стана тромава, колкото и предното изречение. Пък и момент – ние в училище ли се намираме или в съдебната палата.  Когато някой възрастен наруши договор отнася глоба, барабар с лихви за пропуснати ползи или дисциплинарно бива уволнен. А тук, то са изслушвания на засегнатите страни,  то са обвинителни актове, пледоарии, и както си му е редът обжалване. Ако някой си мисли, че с подобни процедури ще респектира и дисциплинира пубертети е в известно заблуждение.  Но, то пък като се замисля май не това се цели !

В стремежа да се спести подобна тромава, неоправдана процедура всички ангажирани ще предпочетат компромис /практиката го показва / и де факто ще нанесат повече щети, защото това няма да остане незабелязано именно от онези, които искаме да респектираме и дисциплинираме.  С компромиси, които са си клинчене от правилата авторитет ще изградим, ама некой друг път! И силно загрижени за психичното здраве на децата като по традиция бодем очи, вместо вежди да изписваме.

Но да оставим настрана правилника.  Експерти и специалисти отговорно заявяват, че стилът в учебници и помагала е вдигнат. Някой дори заявяват, че е академичен.  Информацията е осъвременена и напълно подходяща за възрастовите групи. Облика на учебниците и помагалата е модерен, привлекателен за децата. По всички показатели учебници и помагала са перфектни. Логиката е, че коефициентът на интелигентност ще се повиши, общата култура също. Казано иначе, от училищата излизат и ще излизат високо образовани и добре възпитани млади хора. „Дай Боже всеки му!”  Как тогава да си обясним не толкова високия резултат на матурите, как да си обясним  поведението на младите хора, което май не е точно израз на добро възпитание, и как да си обясним цялостното агресивно общуване ? 

Що се отнася до възпитанието безспорно основен фактор е родителското тяло, но възпитателния елемент е част и от училището.

Изучавайки български език, математика, въобще всички дисциплини ние се учим  да спазваме правила.

Да де, ама учебниците са пример за нарушени правила. Извинете ме, ама номера с печатна грешка не минава. 

И вероятно съм пропуснала момента, в който са осъвременявали българския език и са променяли правилата му, та искам да попитам :

Има ли грешка или е напълно правилно : Дванайсети !?  Какво е определението, пояснението на глагол ? Какво е определението и пояснението за устно и писмено общуване ? Като какво се явява епитет в българския език – част на речта, част на изречението или какво ?

В течение на учебната година още бая въпроси ще изникнат! Но, всяко нещо с времето си!

И понеже става твърде дълго писанието тук ще кажа, че следва продължение.

В него очаквайте:

Задължителното купуване на униформи, но не дотам задължителното обличане на униформите.

Участието на родители в училищното настоятелство – проформа или реален контрол и коректив ?

Делегираните бюджети – де факто и фактически !

Българското училище – урок по бизнес

 



Тагове:   майката,   Просвета,


Гласувай:
2



Следващ постинг
Предишен постинг

1. feq - Поздравления за смелостта да публикувате този материал...
07.10.2009 13:52
За учениците, училището и образованието медиите се сещат само около 24 май, или когато стане непоправимото нещастие - насилие, убийство... /имам предвид последните новини за убийство и нараняване на деца във Варна/
И започват да се търсят вини...
А вината е обща - на обществото най-вече!
Това, което се случва в училище и с децата ни е огледало на обществения живот. Агресия, безотговорност, липса на мотивация за учене, лесни начини за придобиване на образование... да изброявам ли още?
Твърде безотговорно е обществото като цяло към децата ни. Та нали те са бъдещето на България?
цитирай
2. paivakirja - ...
07.10.2009 14:34
Поздравления за темата. Хубаво е да се обърне внимание на тези проблеми ,защото те наистина се задълбочават. Самата аз като ученичка мога да потвърдя, че нещата и тази година с нищо не се промениха. Първият ден когато ни четоха новият правилник забелязахме че са въведени доста строги наказания, като полагане на обществено полезен труд, забрани за къси поли, потници и т.н. Сложиха камери в стаите...в началото наистина си казахме "вече няма мърдане, контролът е затегнат, а санкциите са строги" Но още на следващият ден открихме, че само една съвсем малка част от учениците се е съобразила с новите правила, а останалите никои не ги спира.Питахме учителите а те отговаряха "Оставяме ви да свикнете,постепенно ще започнем да санкционираме" ...За съжаление вместо "да свикнат" много от учениците видяха,че никой нищо няма да им каже и продължиха по старо му.А някои като мен все още се надяват най-накрая правилника да влезе в сила. Учителите само се заканват но не предприемат нищо. Никой не проверява камерите, не знаем дали дори работят… относно униформите - щели да въведат от вторият срок за 8,9 и 10 клас. 11 и 12 не можели да ги задължат да носят. Наистина е тъжно като си помислиш че училището ми се слави като една от най -елитните гимназии в града, а на моменти прилича повече на джунгла – всеки прави каквото си поиска.
цитирай
3. mariamarinova - Благодаря!
07.10.2009 14:54
Що се отнася до медиите, мисля че ги натоварваме с неприсъщи за тях свойства. Те не бива да са в ролята на съдници, прокурори, адвокати. Тяхната основна задача е да регистрират събития и да информират за тях. Тази статия е инспирирана от практиките в образователната система. Да, факт е, че цялото общество носи отговорност за възпитанието и образованието на децата, но когато вината бива поемана от цялото общество виновните остават ненаказани. Принципалът /министърът на образованието / трябва да бъде сменен, когато подопечната му администрация изготви правила, които при приложение не са ефективни. Изработилите тези правила също трябва да си понесат наказания за некачествено свършената работа. Учителите съшо трябва да бъдат санкционирани, но по ясен и прост регламент. Учениците трябва да бъдат наказвани без да включваме следователи, криминалисти, съдебни заседатели и съдии. Родителите също трябва да бъдат наказвани. Но, правопропорционално всички трябва да бъдат и поощрявани. Защото, само и единствено ритане по кокалчетата ще доведе до агресия и нищо повече. Но тук силно се съмнявам, че се търси поносима като справедливост, балансирана и качествена образователна система.
цитирай
4. mariamarinova - Аз съм родител на второкласник.
07.10.2009 15:05
По стечение на обстоятелствата съм възпитаничка на училището, в което сега е и синът ми. По собствено решение останах у дома /безработна/ с една единствена цел - да отделям повече време за детето си, да помагам в обучението му. Отрази се на семейния бюджет - в това няма спор. Мнозинството родители обаче не могат да предприемат тази стъпка по обективните - финансови причини. Но, това е още едно допълнение към темата. Всеки ден го водя и взимам от училище. За това време виждам "дефектите" на системата, които дефекти всъщност са проблемите, които трябва да бъдат разрешени, за да заработи механизма. Но това няма как да се случи - на едните не им пука, а другите нямат достатъчно възможности да въздействат. И се получава като при ревизия - липсата се удвоява при последваща ревизия.
цитирай
5. mariamarinova - Ако по някаква причина опиташ
07.10.2009 15:11
да дадеш съвет или пък да потърсиш начин да промениш цялата система се задейства и противопоставя. За да се случва това причината обикновено е прозаична - пари. Ако дефектите бъдат премахнати ще се загубят и голяма част от средствата, които биват крадени.
цитирай
6. mariamarinova - До този момент не ми се е случвало да видя
07.10.2009 15:16
управляващи, които с лека ръка да се откажат от най - сладките пари. Не очаквам и сега да се променят коренно и драстично нещата.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: mariamarinova
Категория: Хоби
Прочетен: 221975
Постинги: 64
Коментари: 168
Гласове: 486
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930